Cosmo Auto

Hoe Leer Je Kinderen Omgaan Met Een Nieuwe Smartphone?

Smartphones begeleiden ons altijd in het dagelijks leven. De meeste ouders hebben een mobiele telefoon met aanraakscherm en internetfunctie en dus komen kinderen al vroeg in contact met de digitale all-rounders. Ten laatste wanneer de eerste vrienden en klasgenoten een smartphone krijgen, willen kinderen ook een mobiele telefoon om te chatten, surfen en bellen. Maar vanaf welke leeftijd zijn kinderen volwassen genoeg om met een smartphone om te gaan?

Een slimme telefoon vereist verantwoorde omgang, er worden immers veel persoonlijke gegevens opgeslagen op de apparaten. Vreemdelingen zouden geen toegang moeten hebben tot contacten, foto’s en berichten. En zelfs vrienden zouden niet in staat moeten zijn om alle chats te lezen of foto’s te bekijken zonder dat ze daarom worden gevraagd.

Steeds Meer Kinderen Maken Gebruik Van Een Smartphone

Het gebruik van mobiele telefoons en smartphones neemt sterk toe bij 8 – tot 14-jarigen. Bijna tweederde van de kinderen in de leeftijdscategorie heeft toegang tot internet via een mobiele telefoon. Met hun smartphones communiceren de jonge gebruikers vooral met hun leeftijdsgenoten. Deze resultaten zijn in 2015 gepubliceerd door het Rijksinstituut voor Media Noord-Rijnland-Westfalen in een studie. Telefoons die geschikt zijn voor kinderen kun je bekijken op https://vergelijk-mobiele-telefoon.nl/ en met elkaar vergelijken. Een goed voorbeeld hiervan is een iPhone 8, wat ouder maar wel modern en goed genoeg. Je leest hier meer over op https://vergelijk-mobiele-telefoon.nl/iphone-8/

Het Kan Een Gevaar Zijn, Maar Ook Een Voordeel

Bijna de helft van de geïnterviewden werd afgeleid van hun mobiele telefoons, bijvoorbeeld met hun huiswerk of weggegeven uitslaggegevens. Bijna een kwart van de kinderen ervoer de hoge kosten om de constante communicatie als stress te gebruiken of te voelen. Hoe ouder de respondenten, hoe groter de verbinding met de smartphone en hoe groter de kans dat ze negatieve ervaringen met de apparaten hebben gehad. Met de leeftijd van de kinderen neemt ook het aantal gebruikers van mobiele telefoons en de druk om mobiel te zijn op de andere leeftijdsgenoten toe.

Er Zijn Wat Voordelen

In aanvulling op de gevaren en moeilijkheden van het gebruik van mobiele telefoons hebben smartphones voor kinderen, maar ook vele voordelen. Zowel ouders als kinderen waarderen het dagelijkse gemak via smartphones. Kinderen kunnen gemakkelijk vrienden ontmoeten of met ze chatten. De communicatie wordt ook vereenvoudigd met de ouders.

De kinderen zijn gemakkelijk bereikbaar – zelfs als ze niet dicht bij hun ouders zijn – en kunnen altijd contact opnemen, vooral in noodsituaties. De ambivalentie tussen het potentieel en de gevaren van smartphones laat zien dat het belangrijk is voor kinderen om verantwoorde en veilige omgang met hun mobiele telefoons te leren.

Wat Handige Tips Die Goed Helpen

Het kan soms wat lastig zijn maar daarom hebben we voor jou een paar handige tips opgesteld die goed helpen bij het leren omgaan met een smartphone bij jouw kinderen.

Ga Samen Een Geschikte Smartphone Uitzoeken

De smartphone moet passen bij de behoeften en mogelijkheden van de kinderen. Niet altijd het gewenste object van de kinderen is het juiste apparaat. Om een voorbeeld te geven: een grote phablet is nauwelijks in goede handen. Bovendien moet aandacht worden besteed aan lage straling. Dit geeft de SAR-waarde aan. Bovendien kunnen de effecten van straling op de jonge gebruiker tot een minimum worden beperkt door hoofdtelefoons en een goede hoofdtelefoon te gebruiken.

Laat De Kinderen Ook Wat Centjes Bijleggen

Kinderen krijgen een idee van de kosten van het hebben van een smartphone die betrokken is bij de uitgaven. Dit geldt zowel voor de initiële kosten van het apparaat als voor de prepaidkaart of het contract. Hoeveel het kind geeft, moet passen bij het zakgeld.
Als u een contract kiest, beschermt een tarief met een maandelijkse kostenlimiet tegen ongewenste hoge uitgaven.

Met De Prepaid- variant kan er maar zoveel worden gesurft, gepraat of getelefoneerd, zoals eerder werd gecrediteerd. De beste manier om de procedure aan uw kind uit te leggen, is door te wijzen op de verborgen kosten van extra diensten, beltonen, apps en games. Voor de veiligheid kunt u sommige van deze services rechtstreeks bij de provider vergrendelen of voorzien van een wachtwoord.